بورس سرمایه گذاری ایران

ارز دیجیتال تزوس چیست؟ با Tezos بیشتر آشنا شوید.

ارز دیجیتال تزوس چیست؟

ارز دیجیتال تزوس چیست؟

ارز دیجیتال تزوس چیست؟

ارز دیجیتال تزوس که با نماد XTZ شناخته می شود، بلاکچینی با ویژگی های برنامه های غیرمتمرکز است که از این حیث میتوان آنرا با شبکه هایی همچون اتریوم و آیاس مقایسه کرد. تزوس (Tezos) خود را به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر بین ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. پلتفرم قراردادهای هوشمند تزوس مشابه اتریوم است و امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد، با این تفاوت که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. شرکت‌کنندگان در بلاک چین تزوس یا همان سهام‌داران، می‌توانند بر روی تغییراتی که می‌خواهند رای دهند تا درباره طرح‌های پیشنهادی یک توافق جمعی در شبکه حاصل شود. همچنین در شبکه تزوس میتوانید دارایی خود را قفل کرده و از سود روزانه بهره مند شوید. به اینکار استیک کردن ارز دیجیتال میگویند .

ایده اولیه تزوس

ایده اولیه تزوس توسط توسط کتلین و آرتور برایتمن (Kathleen Breitman/Arthur Breitman) به منظور ایجاد پلتفرمی که با آن بتوان قراردادهای هوشمند را تولید کرد (چیزی مانند پلتفرم اتریوم) ایجاد گردید. ارز دیجیتال Tezos تنها به دنبال کپی برداری از ایده پلتفرم اتریوم نبود و سعی داشت در زمنیه الگوریتم‌های اجماع، مدل‌های مدیریتی و روش‌های بروزرسانی نوآوری‌هایی داشته باشد. تزوس می‌خواست بلاکچینی قابل انعطافی باشد که به صورت مدوام و بدون مشکل فعالیت دارد.

تزوس در سال ۲۰۱۷ توانست با عرضه اولیه ای که داشت ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند و با این مقدار جذب سرمایه توانست رتبه دوم در ICO های موفق آن زمان در ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

ویژگی های ارز دیجیتال تزوس

تزوس در سایت خود ویژگی‌های اساسی زیر را برای توصیف پلتفرمش به کار برده است:

نحوه کار تزوس چگونه است؟

تزوس پلتفرمی غیرانحصاری و توزیع شده و خود اصلاحگر است که از قراردادهای هوشمند برای فراهم آوردن یک ساز و کار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربفرد و ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم بهره می‌برد. تمرکز اصلی پلتفرم بر روی یک طراحی چند ساختاری با بروزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به نوعی از مدل الگوریتم اثبات سهام اصلاح شده استفاده می‌کند که در آن سهامداران قادر به تغییر ساختار حاکمیتی پروتکل هستند.

بلاکچین های معمولی به صورت زیر کار میکنند:

نحوه کار پلتفرم تزوس به شرح زیر است:

پوسته شبکه تزوس، پروتکل‌های اجماع و تراکنش را در چیزی که «پروتکل بلاک چین» نامیده، ترکیب می‌کند. پروتکل بلاک چین مجموعه‌ای پیوسته از بهبودهای توافق شده درباره وضعیت عمومی بلاک چین است که در آن بلاک‌ها عاملین اصلی تغییردهنده وضعیت زنجیره محسوب می‌شوند. از این جهت پروتکل بلاک چین می‌تواند خودش را معاینه کند و به بلاک‌ها اجازه فعالیت بر روی پروتکل را دهد. در نتیجه سهام‌داران با رای‌های خود می‌توانند به طور مستقیم بر روی بروزرسانی‌های سیستم تاثیر بگذارند.

پوسته شبکه به عنوان رابط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک چین عمل می‌کند. در واقع وظیفه پوسته شبکه، حفظ و ارائه بهترین زنجیره شناخته شده به کلاینت‌هاست. تزوس به زبان برنامه‌نویسی اکمل (OCaml) نوشته شده و پوسته شبکه در آن قابلیت شناسایی بلاک‌ها، تراکنش‌ها و پروتکل‌ها را دارد.

ماژول‌های زبان اوکمل برای اصلاح مستقیم پروتکل فعلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پوسته شبکه مانع از حملات دی‌داس (DDoS) به سوی شبکه می‌شود. در واقع مهمترین قابلیت پلتفرم تزوس قابلیت پیاده‌سازی پروتکل‌هایی با ویژگی اصلاح‌پذیری خودشان است.

الگوریتم اثبات سهام سیال در تزوس (LPoS: Liquid-Proof-of-Stake)

پیاده‌سازی اثبات سهام ترکیب بهینه‌ای از مفاهیم مختلفی مانند اسلشر (Slasher)، زنجیره فعال (Chain of Activity) و اثبات سوزاندن (Proof of Burn) است. تزوس به جای استخراج یا ماینینگ از فرایندی به نام بیکینگ (Baking) استفاده می‌کند. ایجاد بلاک‌ها در این ساز و کار توسط سهام‌داران صورت می‌گیرد؛ به این نحو که به جای حل یک معمای ریاضی پیچیده، هنگامی می‌توانند یک بلاک جدید ایجاد کنند که توکن تزوس (Tezzie) در اختیارشان به صورت تصادفی برای ایجاد بلاک انتخاب شود.

اما هیچ الزامی برای شرکت کردن همه در این فرایند وجود ندارد. کاربرانی که قصد شرکت نکردن در رای‌دهی را دارند، می‌توانند با انتخاب یک نماینده برای سکه‌هایشان قدرت رای‌دهی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. به بِیکر‌ها (Bakerها کسانی هستند که بیکینگ را انجام می‌دهند) چند هفته پیش از آغاز رای‌دهی اطلاع داده می‌شود تا توکن‌های ضمانت (Bond) را که یک سپرده پویا بر اساس تعداد بلاک‌هایی است که یک نماینده برای ایجاد آن‌ها انتخاب شده را ایجاد کنند.

بیکرها در صورت درستکار بودن به عنوان پاداش توکن دریافت می‌کنند و در صورت متقلب بودن (اقدام به دوبار خرج کردن، پیش بردن انشعابات زنجیره در شاخه‌های مختلف) توکن‌های سهام‌گذاری شده آنان به عنوان مجازات ضبط می‌شود. برای آغاز بیکینگ، حداقل رم ۸ گیگابایت و اتصال پایدار اینترنت و مقدار مشخصی توکن تزوس مورد نیاز است.

مزایای ارز دیجیتال تزوس

معایب ارز دیجیتال تزوس

کیف پول‌ ارز تزوس XTZ

بر خلاف بیشتر رمز ارزها، تزوس کیف پول رسمی معرفی نکرده است. اما با این حال کیف پول‌های مناسبی برای نگهداری ارز XTZ وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نحوه خرید ارز تزوس

دو روش برای خرید ارز دیجیتال تزوس وجود دارد. خرید به وسیله صرافی های داخلی که میتوانید لیست بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی خرید نمایید همچنین میتوانید در صرافی های بین المللی مانند بایننس اقدام به خرید تزوس کنید.

خروج از نسخه موبایل