بورس سرمایه گذاری ایران

شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال چیست؟

شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال

معرفی شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع یکی از محصولاتی است که توسط کمپانی CNNMoney ایجاد گردید. همانند شاخص سلطه بیت کوین یا همان دامیننس بیت کوین، این شاخص نیز میتواند راهنمای تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال باشد. شاخص ترس و طمع احساسات بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در اختیار میگذارد.

ترس و طمع Fear and Greed نشان می‌دهند که سرمایه گذاران و معامله گران چه مقدار تمایل دارند تا برای یک ارز دیجیتال، کالا، سهام و … پول پرداخت کنند، با استفاده از این شاخص میتوانید از احساسات غالب بر بازار ارزهای دیجیتال آگاه شوید چراکه در بازار رمزارزها احساسات معامله گران نقش کلیدی در تعیین قیمت ایفا میکند.

با استفاده از این شاخص میتوان قیمت منصفانه ارزهای دیجیتال را تعیین کرد، چراکه هنگامی که ترس در بازار حاکم میگردد، قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل فروش معامله گران کاهش می باید و هنگامیکه طمع در بیت معامله گران دیده میشود، قیمت ارزهای دیجیتال به دلیل خریدهای افراطی معامله گران افزایش پیدا میکند.

شاخص ترس و طمع چیست؟

این شاخص عددی بیت ۰ تا ۱۰۰ است که با توجه به معاملات بازارها تعیین می گردد. هرچه میزان خرید در بازار رمزارزها بیشتر باشد، طمع در بازار بیشتر است و شاخص عددی نزدیک به ۱۰۰ را نشان میدهد و همینطور هنگامی که ترس در بازار حاکم میگردد، تمایل به فروش در معامله گران بیشتر میگردد و شاخص عددی نزدیک به صفر را نشان میدهد.

در وبسایت BTCTools شاخص ترس و طمع بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در هر ۸ ساعت آپدیت می‌شود در بازه ساعت های حدود ساعت ۰۴:۳۰ صبح، ۱۲:۳۰ ظهر و ۲۰:۳۰ شب. برای محاسبه این اندیکاتور، این سایت دیتاها را از ۴ منبع مختلف جمع آوری کرده است؛ هر منبع یک “وزن” مشخص دارد و نشان دهنده اهمیت تخمین احساسات بازار است.

شاخص بازار

این شاخص بازار را به ۴ حالت ممکن تقسیم بندی میکند:

همانطور که در بالاتر گفته شد، این شاخص عددی بیت ۰ تا ۱۰۰ است و برای هر درجه ۲۵ واحد درنظر گرفته شده است.

 

شاخص ترس و طمع چیست؟

نحوه محاسبه شاخص ترس و طمع چگونه است؟

همانطور که در بالاتر گفته شد، شاخص ترس و طمع براساس ۴ مولفه محاسبه میگردد:

حجم (Volume)

سایت BTCTools حجم فعلی را با داده‌های تاریخی مقایسه کرده است، حجم بالاتر در معاملات نشان دهنده ترس و طمع بالا در بازار با توجه به ترند لاین و جهت بازار است.

قراردادهای تسویه نشده در بازارهای آتی (Open Interest)

دیتاهای قراردادهای تسویه نشده (شاخصی برای تشخیص قدرت روند) از صرافی‌های مختلف ترکیب شده و با اطلاعات تاریخی مقایسه شده است، تا بتوان میزان ترس یا طمع حاکم بر بازار را آنالیز کرد. سود باز بالا، به معنی طمع بازار و Open Interest‌ پایین نیز به منزله ترس بازار است.

صفحات اجتماعی (ردیت و توییتر)

این سایت توییت‌ها و پست‌ها و کامنت‌های ردیت را که به بیت کوین و دیگر رمز ارزها اشاره کرده‌اند را جمع آوری کرده و احساسات این پست‌ها را بررسی کرده است، به طور کلی توییت‌ها و پست‌هایی که درباره بازار صعودی یا گاوی صحبت می‌کردند (مثل بیتکوین به سوی ماه!) نشان دهنده احساس طمع بازار بودند و پست‌هایی که بازار را خرسی توصیف می‌کردند (مثل بیت کوین پذیرفته نمی‌شود و کارمزدها بسیار بالاست) نشان از احساس ترس در بازار می‌دادند.

دیتاهای جستجو (گوگل و بینگ)

وبسایت BTCTools حجم جستجوی مطالبی که به کریپتوکارنسی‌ها مربوط می‌شود را آنالیز کرده است (مانند How to Buy Bitcoin، Bitcoin و Bitcoin Price)، تا علاقه عموم مردم به بیتکوین و دیگر رمز ارزها را تخمین بزند.

علاوه بر وبسایت BTCTools که شاخص ترس و طمع در بیت کوین را نشان میدهد، وب سایت Alternative نیز میزان ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال را آنالیز می‌کند و به ما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کیف پول های بیت کوین

خروج از نسخه موبایل