بورس سرمایه گذاری ایران

مونرو XMR چیست؟

مونرو XMR چیست؟

مونرو XMR چیست؟

مونرو XMR چیست؟

بیشتر ارزهای دیجیتال در نقل و انتقال حریم خصوصی گیرنده و فرستنده ارز را به صورت خصوصی حفظ نمیکنند که از این ارزها میتوان به بیت کوین، اتریوم و … اشاره کرد، در حالیکه بعضی از ارزهای دیگر در نقل و انتقال حریم کاربر را به صورت خصوصی نگه میدارند. مونرو یا XMR یکی از این ارزها است که حریم کاربر را به صورت خصوصی نگه می دارند. مونرو با این ویژگی، توانسته است محبوبیت خوبی را بدست بیاورد.

مونرو بر اساس بلاکچین در سال ۲۰۱۴ طراحی شده است. این شبکه متن باز یا Open source است. بلاک‌چین مونرو عامدانه به شکلی طرح ریزی شده تا این شفافیت را نداشته باشد. مونرو هویت فرستنده، گیرنده و مقدار ارز انتقال داده شده را به صورت محرمانه نگه میدارد. در هنگام ایجاد مونرو، ایجاد کنندگان آن هیچ ارزی را برای خود نگه نداشته و تمام ارزهای مونرو برای توسعه این شبکه استفاده شده اند. مونرو از یک فرآیند استخراج پشتیبانی می‌کند که در آن افراد با پیوستن به استخرهای استخراج (mining pool) و شروع فرایند استخراج، پاداش داده می‌شود. برای استخراج مونرو که براساس الگوریتم اثبات کار POW طراحی شده است باید از ماینر استفاده کرد. حتی با گوشی تلفن و لپ تاپ هم میتوان به استخرهای استخراج مونرو متصل شد.

تفاوت مونرو و بیت کوین

در بیت کوین هویت اشخاص با آدرس‌های مستعار مخفی می ماند. این آدرس‌های مستعار به طور تصادفی و از ترکیب حروف الفبا و اعداد تشکیل می‌شوند. با این حال، حریم شخصی افراد در این روش به طور کامل حفظ نمی‌شود زیرا آدرس‌های بیت کوین و همچنین تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

حتی آدرس‌های مستعار نیز نمی‌توانند به طور کامل خصوصی باشند. تعدادی تراکنش که توسط یک نفر در طول یک بازه زمانی انجام شده باشد را می‌توان مرتبط با آن آدرس دانست و از این رو عموم افراد، دولت، خانواده و دوستان می‌توانند از تراکنش‌های صاحب آدرس مطلع شده و در نتیجه هویت او را شناسایی کنند.

یکی دیگر از مزایای مونرو نسبت به بیت‌کوین، تعویض پذیری (fungibility) آن است، به این معنی که دو واحد از یک ارز را می‌توان متقابلا با هم جایگزین کرد و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. با اینکه دو اسکناس یک دلاری به لحاظ بها با یکدیگر برابر هستند، به علت اینکه هر کدام یک شماره سریال خاص دارند با هم تعویض پذیر نیستند. در مقابل، دو تکه ۵۰ گرمی طلا با عیار یکسان تعویض‌پذیر هستند، زیرا هر دو بهایی برابر دارند و فاقد ویژگی متمایزکننده هستند. با استفاده از این مثال می‌توان گفت یک بیت کوین مانند یک اسکناس یک دلاری است درحالیکه یک مونرو شبیه به یک تکه طلاست.

تفاوت های شاخص مونرو با بیت کوین

تاریخچه تراکنش هر بیت‌کوین روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و از این رو اگر از یک بیت کوین در یک اتفاق خاص مثل کلاهبرداری، قمار، و دزدی استفاده شده باشد، می‌توان آن را شناسایی و دنبال کرد، و امکان مسدود کردن، معلق کردن، یا بستن حساب‌هایی که چنین واحدهایی از بیت کوین را نگهداری می‌کنند وجود دارد. مونرو، با تاریخچه تراکنش غیرقابل ردیابی اش، به اعضای شبکه امنیت بیشتری می‌دهد و دیگر خطر عدم پذیرش یا قرار گرفتن در لیست سیاه برای دارایی‌های آنها وجود نخواهد داشت.

در ادامه تفاوت های بیت کوین و مونرو را مشاهده میکنید:

بیت کوین مونرو
سازنده ساتوشی ناکاموتو گروه توسعه دهنده ۷core
تاریخ معرفی نهم ژانویه ۲۰۰۸ هجدهم آوریل ۲۰۱۴
روش عرضه اولیه استخراج بلاک جنسیس جمع سپاری
محدودیت تعداد کوین ۲۱ میلیون واحد ۱۸ میلیون واحد + ۰.۳ مونرو در هر دقیقه
پروتکل بلاکچین اثبات انجام کار اثبات انجام کار
حریم خصوصی بالا بسیار بالا
قابلیت رهگیری دارد ندارد
اسم و واحد ارز بیت کوین BTC مونرو XMR
مقیاس پذیر دارد دارد

تاریخچه پیدایش مونرو

در جولای ۲۰۱۲، برای اولین بار ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) از پروتکل کریپتونوت (CryptoNote) استفاده کرد. کریپتونوت پروتکل لایه کاربردی است که بسیاری از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر آن شکل گرفته‌اند. مونرو در واقع فورکی از بایت کوین است که پس از شایعات درباره کوین‌های از پیش استخراج شده (Pre-Mined) بایت کوین شکل گرفت. زنجیره جدا شده در ابتدا بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت و سپس به مونرو تغییر نام داد. مونرو در زبان اسپرانتو به معنی سکه (coin) است. در این بلاک چین جدید هر ۲ دقیقه یک بلاک استخراج و به زنجیره اضافه می‌شد.

مونرو یک پروژه منبع‌باز است و توسط یک تیم ۷ نفره اداره می‌شود. از آنجا که این پروژه بر محوریت ناشناس ماندن توسعه یافته، ۵ نفر از افراد تیم ناشناس بوده و ۲ نفر دیگر هویت خود را مشخص کرده‌اند. این افراد دیوید لاتاپی و ریکاردو اسپاگنی (معروف به Fluffypony) هستند. علاوه بر این تیم ۷ نفره، بیش از ۳۰ توسعه دهنده و ۴۲۰ مشارکت‌کننده دیگر در طول قسمت‌های مختلفی از پروژه حضور داشته‌اند.

مزایای مونرو

معایب مونرو

قیمت مونرو از ابتدا تاکنون

قیمت مونرو از ابتدا تاکنون

مونرو از سال ۲۰۱۴ همزمان با ارائه آن قیمتی در حدود یک دلار داشت. اولین جهش قیمت مونرو در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ توانست به سقف ۵۰۰ دلار برسد. سپس به مدت ۲ سال اکنون در زمان نگارش این مقاله قیمت مونرو به ۲۵۴ دلار می باشد و با حجم بازاری معادل ۴.۵۴ میلیارد دلار در رتبه ۲۹ ارزهای دیجیتال قرار دارد. اطلاعات کامل این ارز را میتوان در سایت کوین مارکت کپ مشاهده کنید.

کیف پول های مونرو

برای نگهداری مونرو پیشنهاد ما استفاده از کیف پول های رسمی این ارز دیجیتال است که در زیر ۳ تا از آنها را آورده ایم:

نحوه خرید مونرو

برای خرید مونرو میتوانید از سایت های داخلی اقدام کنید که در این پست میتوانید  از صرافی های ایرانی  استفاده کنید. همچنین برای خرید مونرو میتوانید از سایت های بین المللی استفاده کنید که بهترین و معروف ترین این سایت ها صرافی بایننس می باشد. برای خرید مونرو در سایت بایننس ابتدا باید در سایت های داخلی تتر خریداری کرده، تتر خود را به کیف پول بایننس ارسال نمایید و در آنجا تبدیل به مونرو کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال۲۰۲۱

خروج از نسخه موبایل