بورس سرمایه گذاری ایران

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری بر روی قیمت آن دارد؟

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟

به پدیده نصف شدن عرضه بیت کوین در استخراج آن، هاوینگ می گویند. به طور میانگین، هر چهار سال یکبار (پس از گذشت ۲۱۰هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین)، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، و با هدف کنترل تورم بیت کوین، در کد این شبکه قرار داده شده است. هاوینگ بیت کوین حدودا هر ۴ سال یکبار صورت میپذیرد. اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲، دومین در سال ۲۰۱۶ و سوین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش ماینرها در هر هاوینگ به نصف کاهش پیدا میکند.

نصف شدن ارزش بیت کوین

دلیل نصف شدن عرضه بیت کوین، ایجاد تورم در آن است. برخلاف پول فیات که به صورت نامحدود توسط بانک مرکزی کشورها چاپ میشود و در صورت چاپ بی رویه و عرضه زیاد آن، ارزش پول فیات کاهش پیدا میکند. اما شبکه بیت کوین مانند طلا است. بدین ترتیب که با استخراج یک گرم طلا، کار برای استخراج گرم بعدی طلا سخت تر می شود بنابراین با کاهش عرضه طلا، تورم ایجاد شده و قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در ابتدای فعالیت بیت کوین، هر ده دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین تولید می‌شد، یا به عبارت دقیق‌تر اولین ماینری که به پاسخ معادله بلاک می‌رسید، ۵۰ بیت کوین دریافت می‌کرد. در سال ۲۰۱۲، پس از اولین هاوینگ، پاداش استخراج به ۲۵ رسید و در سال ۲۰۱۶، پس از دومین هاوینگ، پاداش استخراج به ۱۲.۵ واحد رسید. امروز که در حال نگارش این مقاله هستیم، در هر ده دقیقه حدود ۱۲.۵ بیت کوین تولید می‌شود. این رقم بعد از هاوینگ بعدی که در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) اتفاق افتاد، به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت. هاوینگ بعدی در شبکه بیت کوین در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد و عرضه آن به ۳.۱۲۵ بیت کوین در هر بلاک خواهد رسید.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، در یادداشت شخصی خود برای وب‌سایت بیت کوین‌مگزین، لزوم کند کردن سرعت توزیع بیت کوین از طریق رویداد هاوینگ را این‌گونه شرح می‌دهد:

علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است. یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ارزهای فیات سنتی که تحت کنترل بانک‌های مرکزی هستند، این است که این بانک‌ها می‌توانند به هر میزان که بخواهند پول چاپ کنند و اگر بیش‌ازحد چاپ کنند، ارزش ارز دولتی طبق قانون عرضه و تقاضا سریعاً رو به کاهش می‌گذارد.

آخرین بیت کوین در چه سالی استخراج می‌شود؟

طبق برآوردهای مربوط به رویداد هاوینگ، تعداد نهایی بیت کوین‌ها در سال ۲۱۴۰ به حدود ۲۱ میلیون (۲۰۹۹۹۹۹۹٫۹۷۶۹) واحد خواهد رسید.

آیا استخراج بیت کوین پایانی خواهد داشت؟

خیر، تا وقتی که بیت کوین وجود داشته باشد، استخراج آن‌ هم لزوماً ادامه خواهد داشت. هنگامی‌ که پاداش بلاک به قدری کاهش یابد که کفاف هزینه‌های استخراج‌ را ندهد، پاداش ماینرها از طریق کارمزد تراکنش‌ها تأمین خواهد شد.

در هرروز چه تعداد بیت کوین استخراج می‌شود؟

در هر روز به‌طور میانگین ۱۴۴ بلاک استخراج می‌شود که با این حساب (۲۴ ساعت شبانه‌روز * ۶۰ دقیقه در هر ساعت / ۱۰ دقیقه برای هر بلاک) میانگین تعداد بیت کوین‌های استخراج‌شده تا قبل از می ۲۰۲۰ (هاوینگ)، هر روز ۱۸۰۰ واحد است.

بیشتر بخوانید : لیست بهترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

خروج از نسخه موبایل