۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) 

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) چیست؟

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی توزیع شده متن باز مبتنی بر بلاک چین و دارای قابلیت قرارداد هوشمند است. تا سال ۲۰۱۶ فقط یک اتریوم وجود داشت، اما هک بزرگی که در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۱۶ رخ داد، باعث شد اتریوم جدیدی خلق شود و اتریوم قبلی «اتریوم کلاسیک» نام بگیرد. ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC نمایش داده می‌شود.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

دو سال پس از انتشار نسخه اولیه اتریوم، جامعه این ارز دیجیتال تصمیم به ایجاد یک نهاد مستقل جهت سرمایه گذاری و تأمین مالی پروژه‌های مختلف در زمینه ارزهای دیجیتال گرفتند. ماه مه سال ۲۰۱۶ یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) پدید آمد و در کمتر از ۳۰ روز از معرفی آن حدود ۱۶۸ میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری شد. در ماه ژوئن ۳.۶ میلیون ETH (تقریباً ۵۰میلیون دلار) از حساب‌های DAO به سرقت رفت.

پس از آن قیمت اتریوم در کمتر از چند روز از ۲۰ دلار به ۲ دلار رسید. هک شدن DAO به‌نوعی باعث خدشه‌دار شدن نام اتریوم و پلتفرم آن شد. پس از این هک شدن، در ژوئیه سال ۲۰۱۶ مقرر شد یک هارد فورک در کد اتریوم پیاده سازی و اتریوم‌ها به یک قرارداد هوشمند جدید منتقل شوند تا از این طریق بتوان ضرر کاربران را جبران نمود. به این ترتیب، اولین بلوک اتریوم کلاسیک در بلوک شماره ۱,۹۲۰,۰۰۰ زنجیره اتریوم در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۶ توسط استخراج کنندگان تولید شد. به دلیل حمایت گسترده از هارد فورک جدید و پشتیبانی توسعه‌دهندگان اصلی، اتریومی که اول وجود داشت، در صرافی‌ها به اتریوم کلاسیک با نماد ETC تغییر نام پیدا کرد و اتریوم جدید، همان اتریوم نام گرفت.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک به زبان ساده، تغییر در قوانین بلاک چین است که سازگار با نسخه‌های قدیمی‌تر نیست، به طوری که نسخه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند به عنوان نود در شبکه فعالیت کنند. هارد فورک‌ها همیشه پس باعث تولد یک کوین جدید نمی‌شوند. در صورتی که اختلاف نظر وجود داشته باشد و یک عده کثیری از کاربران همچنان بخواهند روی نسخه قدیمی فعالیت کنند، شاهد یک بلاک چین و یک کوین جدید خواهیم بود.

اتریوم کلاسیک چگونه کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک درست مانند اتریوم مبتنی بر یک بلاک چین غیرمتمرکز است، اما قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) و قیمت اتریوم (ETH) به شدت با یکدیگر متفاوت است. همچنین اتریوم کلاسیک مانند اتریوم، صرافی‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مخصوص به خود را دارد و بر پایه قراردادهای هوشمند کار می‌کند. زبان برنامه‌نویسی قراردادهای آن مانند اتریوم، سالیدیتی می‌باشد. با توجه به تمرکز عده زیادی از توسعه‌دهندگان و فعالان بر روی اتریوم، قدرت و تاثیرگذاری شبکه اتریوم به شدت بالاتر از اتریوم کلاسیک است.

قیمت اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. قیمت اتریوم کلاسیک از ۱.۴۰ دلار در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۷ به سطح ۲۳.۰۱ دلار در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷ رسید. داده‌های آماری موجود نشان می‌دهند که قیمت اتریوم کلاسیک در یک بازه یک ساله از جولای ۲۰۱۶ تا جولای ۲۰۱۷ تقریباً ۱۶۰۰ درصد رشد داشته است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. اتریوم کلاسیک یک سرمایه‌گذاری پرخطر است، اما برخی از پشتیبانان تأثیرگذار آن نشان از آینده درخشان این ارز رمزپایه می‌دهند.

از اتریوم کلاسیک تعداد ۲۱۰,۷۰۰,۰۰۰ وجود دارد که تاکنون ۱۱۶,۳۱۳,۲۹۹ ETC معادل ۵۵ درصد از کل سکه های قابل عرضه، عرضه شده است. اتریوم کلاسیک با حجم بازاری معادل ۴ میلیارد دلار در رتبه ۳۶ ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. اطلاعات کامل این ارز دیجیتال را میتوانید در سایت کوین مارکت کپ مشاهده کنید.

نمودار آخرین تغییرات قیمت اتریوم کلاسیک

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری اتریوم کلاسیک

برخی از کیف پول‌های دیجیتال برای ذخیره سازی، ارسال و دریافت اتریوم کلاسیک عبارتند از:

  • Trezor سخت افزاری
  • Ledger Nano S سخت افزاری
  • Atomic نرم افزاری
  • کیف پول تراست Trust مناسب برای گوشی هوشمند
  • Mist
  • Jaxx
  • Coinomi

خرید اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک از ارزهای قدیمی بازار ارزهای دیجیتال است و به راحتی میتوانید آن را از صرافی های داخلی و خارجی خریداری کنید. از صرافی های خارجی که اتریوم کلاسیک را عرضه میکنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اشتراک‌گذاری