۱۴۰۳/۰۲/۰۱
استاندارد BEP20 و BEP2 چیست؟

استاندارد BEP20 و BEP2 چیست؟

استاندارد BEP20 و BEP2

همانطور که می‌دانید استانداردهای مختلفی در بلاکچین‌های مختلف به منظور انتقال ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند. در این مقاله استاندارد BEP2 و BEP20 را توضیح می‌دهیم. استاندارهای BEP20 و BEP2 از استانداردهایی است که در بایننس اسمارت چین ارائه شد و با استاندارد ERC20 در پلتفرم اتریوم تفاوت دارد.

همانطور که پیشتر گفته شد، بایننس اسمارت چین یک بلاکچین موازی بایننس چین است که به منظور ایجاد قراردادهای هوشمند طراحی شده است و با ماشین موازی اتریوم سازگار است. درواقع بایننس اسمارت چین یک سازوکار سازگار با اتریوم است که سرعت بالاتر و کارمزدهای کمتری در انتقال دارد. بنابراین این استانداردها در صرافی بایننس و کیف پول رسمی آن یعنی تراست کارایی دارد.

استاندارد BEP20 و BEP2 در صرافی بایننس

همزمان با رونمایی از بایننس اسمارت چین توسط صرافی بایننس، بایننس اعلام کرد استانداردهای مختلفی را برای واریز و برداشت وجه ایجاد کرده است و آنها را BEP2 و BEP20 نامید. با استفاده از این استانداردها می‌توانید توکنی با استاندارد ERC20 به بایننس ارسال کرده و همان توکن با استاندارد BEP2 و BEP20 دریافت کنید. به عنوان مثال می‌توانید استیبل کوین تتر USDT را با استاندارد ERC20 به بایننس ارسال کرده و همان تتر با استاندارد BEP20 دریافت کنید. به این نکته باید توجه کنید که آدرس‌ها در دو استاندارد نام برده متفاوت هستند و می‌توان با استفاده از فرمت آدرس تشخیص داد که در کلام استاندارد انتقال انجام شده است.

  • در استاندارد BEP2 آدرس با BNB شروع می‌شود: bnb۱۳۶ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23
  • در استاندارد ERC20 شبکه اتریوم آدرس با 0x شروع می‌شود: 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

همچنین در استاندارد BEP2 نیاز به استفاده از تگ یا همان ممو MEMO است تا انتقال بتواند انجام شود. در مقاله‌ای جداگانه ممو و تگ هنگام انتقال را کامل مورد بررسی انجام دادیم.

تفاوت توکن استاندارد ERC20 و BEP20

پس از راه‌اندازی بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) و ایجاد دسترسی واریز و برداشت برای توکن‌های BEP20 گزینه BEP20 اکنون برای رمز ارزها و توکن‌های اصلی مانند BTC ،ETH ،USDT ،LINK ،DOT ،DAI ،EOS ،LTC ،XRP ،XTZ ،BCH ،BAND ،ADA در دسترس است. بنابراین در زمان واریز و برداشت این کوین‌ها نیاز به انتخاب پروتکل ارسال است.

تفاوت این دو استاندارد ازین جهت است که با استفاده از استاندارد بایننس اسمارت چین زمان انتقال کمتر است و انتقال سریعتر انجام می‌شود و همچین کارمزد شبکه بایننس اسمارت چین بسیار کمتر از استاندارد اتریوم یا همان ERC20 است.

توکن رپد چیست؟

به صورت خلاصه وقتی روی یک شبکه بلاکچین، توکن‌هایی با پشتوانه یک کوین بومی در شبکه‌ی دیگری ایجاد می‌کنیم، در واقع آن کوین را رپد کرده‌ایم.

رپد توکن (Wrapped Token) نوعی ارز دیجیتال مانند WBTC و WETH است که امکان ارتباط بین بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم را خصوصا در دیفای فراهم می‌کند. ارزش توکن رپد دقیقا در گرو و موازی توکن اصلی است و با روند توکن اصلی پیشروی می‌کند. توکن رپد دقیقا همانند ارز اصلی است. به عنوان مثال آدا یک کوین بومی روی شبکه کاردانو است و موازی با آن توکن رپد که در بایننس اسمارت چین با استاندارد BEP20 است، وجود دارد. هدف از ایجاد توکن رپد، آوردن این توکن‌ها با بلاکچین بایننس اسمارت چین است تا کارمزد و سرعت انتقال آنها افزایش پیدا کند که قابلیت انتقال در این بلاکچین را ایجاد کنند.

سایت کوین مارکت کپ

بنابراین توکن‌های معمولی را نمی‌توان در بایننس اسمارت چین استفاده کرد و حتما برای کار در این پلتفرم باید آن را تبدیل به توکن رپد شده آن کرد و آن توکن را در بایننس اسمارت چین معامله کرد. می‌توانید در سایت کوین مارکت کپ توکن‌ها و پلتفرم آنها را مشاهده کنید.

استاندارد BEP20 و BEP2 چیست؟

استاندارد BEP20 و BEP2 چیست؟

کیف پول تراست

کیف پول تراست (Trust Wallet) تنها کیف پولی است که در حال حاضر از استانداردهای توکن BEP20 پشتیبانی می‌کند. البته می‌توانید بایننس اسمارت چین را بر روی کیف پول متاماسک (MetaMask) خود نیز فعال کنید.

در زیر تفاوت سه استاندارد را میبینید:

  • ERC20 استاندارد پلتفرم اتریوم است که آدرس‌های آن با 0x شروع می‌شود.
  • BEP2 استاندارد بلاک چین بایننس چین که آدرس‌های آن با bnb شروع می‌شود و اغلب نیاز به پر کردن مقدار MEMO دارد.
  • BEP20 استاندارد بلاک چین بایننس اسمارت چین که آدرس‌های آن همانند اتریوم با 0x شروع می‌شود.

بنابراین باید به این نکته توجه کنید که هنگام ارسال و دریافت باید پروتکل انتقال را درست انتخاب کنید و درصورتی که پروتکل اشتباه انتخاب شود و با یکدیگر خوانایی نداشته باشد، پیغام خطایی به شما داده می‌شود و انتقال را نمی‌توانید انجام دهید.

اشتراک‌گذاری