۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اندیکاتور MACD چیست

اندیکاتور MACD چیست؟کاربرد های اندیکاتور مکدی

اندیکاتور MACD چیست

اندیکاتور MACD چیست و چگونه کار می کند از پرکاربردی ترین سوالات سرمایه گذاران بورس می باشد. اصولا اندیکاتور مک دی از دسته اسیلاتورهای بسیار محبوب می باشد که در بین معامله گران تحلیل تکنیکال یکی از اصلی ترین اندیکاتورها است.اندیکاتور MACD مخفف Moving Average Convergence Divergence است. اندیکاتور مک دی شامل ۳ میانگین متحرک می باشد و کمک می‌کند تا سرمایه گذاران قدرت روند، جهت روند و شتاب روند صعودی یا نزولی در بازار بورس را شناسایی کنند. میانگین های متحرک استفاده شده در اندیکاتور MACD شامل میانگین متحرک ۹ ، ۱۲ و  ۲۶ روزه می باشد که پرکاربردترین زمان در اندیکاتور مک دی است. در ادامه مقاله اندیکاتور MACD چیست در مورد این اندیکاتور بسیار مهم صحبت خواهیم کرد.

فرمول اندیکاتور MACD

MACD= (12-Period EMA) – (۲۶-Period EMA)

EMA کوتاه‌تر، به طور مکرر در حال همگرایی رو به جلو است ولی از EMA بلند‌تر دور می‌شود و نسبت به آن واگرایی دارد. این حالت سبب می‌شود که MACD حول نقطه صفر نوسان کند.

EMA، نوعی میانگین متحرک است که وزن و اهمیت بیشتری روی آخرین نقاط داده قرار می‌دهد. میانگین متحرک نمایی وزن‌دار نوعی دیگر از آن است که واکنش بیشتری به تغییرات قیمت بورس نشان می‌دهد. اما نوع ساده آن (SMA)، وزن یکسانی برای تمام مشاهدات یک دوره اعمال می‌کند.

تحلیل تکنیکال نمودار MACD

اگر EMA 12 دوره‌ای(آبی)، از EMA 26 دوره‌ای(قرمز) بالاتر باشد، مقدار اندیکاتور مثبت است. اگر وضعیت نمودار عکس این باشد،   MACD منفی است. هر چه قدر که MACD از بالا یا پایین از Baseline فاصله بگیرد، نشان دهنده تفاوت بیشتر EMA‌هاست. در نمودار، زیر نشانگر چارت قیمت، می‌بینید که دو EMA با MACD(آبی) مطابقت دارند و   MACD ، Baseline را از بالا و پایین قطع می‌کند.

اندیکاتور مکدی macd

اندیکاتور مکدی macd

MACD در برابر اندیکاتور RSI

RSI، نشانه‌های خرید و فروش بیش از حد در قیمت‌های اخیر بازار بورس را سیگنال می‌کند. در واقع، نوسان‌گری در بورس است که سود و زیان‌های قیمت متوسط را اندازه می‌گیرد. عدد آن بین ۰ تا ۱۰۰ متغیر است و در یک دوره ۱۴ روزه اندازه گیری می‌شود.

MACD، ارتباطات بین دو ٍEMA را اندازه می‌گیرد، در حالی که RSI تغییر قیمت را با توجه به افت و خیز‌های اخیر بورس محاسبه می‌کند. این دو با هم استفاده می‌شوند تا تحلیل تکنیکال در بازار بورس، کامل‌تر انجام شود. هر دو، تکانه‌های بازار را اندازه می‌گیرند. ولی فاکتور‌های متفاوتی را مد نظر دارند پس گاه سیگنال‌های مخالف یکدیگر را نشان می‌دهند. برای مثال، ممکن است RSI، به مدت طولانی عدد بالای ۷۰ را نشان دهد که یعنی با توجه به قیمت‌های اخیر، بروس بیش از حد خریداری می‌شود. در حالی که MACD نشان می‌دهد بازار همچنان به سمت افزایش خرید حرکت می‌کند.

هر دو اندیکاتور، با توجه به واگرایی نسبت به قیمت، می‌توانند تغییری در روند بازار بورس را پیش بینی کنند.

بیشتر بخوانید : آخرین آموزش های مرتبط با بورس را در دسته بندی بورس مطالعه نمایید.

 

اشتراک‌گذاری