۱۴۰۳/۰۲/۰۷
Storj

ارز دیجیتال استورج Storj چیست؟

ارز دیجیتال استورج Storj چیست؟

استورج Storj یک پلتفرم متن باز یا Open Source بر بستر بلاکچین است. با استفاده از استورج امکان ذخیره سازی فایل ها در بستر ابری داده میشود. به کسانی که هارد کامپیوتر خود را در اختیار این پلتفرم قرار میدهند، به عنوان پاداش ارز دیجیتال استورج داده میشود. استورج با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار PoW که از الگوریتم های اجماع است، کار میکند و بر بستر اتریوم قرار گرفته است.

پلتفورم استورج Storj

پلتفرم استورج فناوری بلاکچین و رایانش ابری را باهم ترکیب میکند. کاربران میتوانند فضای هارد دیسک کامپیوترهای خود را بعد از اتصال به این پروژه در اختیار استورج قرار دهند و بدین ترتیب از کارمزد شبکه استورج که ارز دیجیتال استورج است را دریافت کنند.

استورج را میتوان با پروژه فایل کوین مقایسه کرد. در پروژه فایل کوین هم دقیقا سناریو و مدل درآمد و استخراج ارز دیجیتال، مانند استورج است.

ویژگی های کلیدی استورج

استورج برای آنکه بتواند با بزرگان صنعت ذخیره سازی اطلاعات مانند گوگل و آمازون رقابت کند، چالش های بزرگی را پیش رو دارد که برخی از آنها را مشاهده میکنید:

  • مقیاس پذیری: تیم استورج با بهره گیری از الگوریتم شاردینگ، تا حد بالایی مشکل مقیاس پذیری را حل کرده است و در ترافیک بالا میتواند به خوبی پاسخگوی نیازها باشد.
  • امنیت: استورج به گونه ای طراحی شده است که فقط به کاربران و مالکان فایل ها اجازه دسترسی داده میشود و سیستم نظارت مرکزی وجود نداردو بنابراین امنیت و حریم خصوصی در این پروژه به خوبی رعایت شده است.
  • پشتیبانی چندرسانه ای: استورج با پشتیبانی از انواع فرمت فایل ها از ویدئو، فایل، تصویر و صدا به دنبال ارائه پلتفرمی جامع است که از تمامی فرمت فایل ها پشتیبانی میکند.
  • هزینه پایین تر: تیم استورج با بهره گیری از بلاکچین و امکانات آن به دنبال ارائه خدمات رایانش ابری و ذخیره سازی اطلاعات ارزان تر است.

نحوه کار استورج

نحوه کار استورج را میتوان با شبکه بیت تورنت مقایسه کرد. در بیت تورنت هر فایلی که آپلود میگردد به بخش های کوچکتر و متعددی تقسیم میگردد و بعد از بین کاربران حاضر در شبکه تقسیم میشود.

سپس شخصی که می‌خواهد این فایل را کپی کند، درخواستی را به شبکه ارسال می‌کند تا تکه‌های مختلف فایل مورد نظر را از کاربرانی که آن را دارند (سید‌ها – Seeds) دریافت کند. سرانجام نرم‌افزار کلاینت تورنت، قطعات فایل را از سیدهای مختلف جمع‌آوری کرده و دوباره فایل اصلی را ایجاد می‌کند.

به فرآیند تقسیم فایل‌ها در شبکه استورج، شاردینگ فایل (file sharding) گفته می‌شود. شبکه استورج به کاربر امکان می‌دهد تا به جای تهیه‌ی فایل کامل از یک منبع واحد، قطعات مختلف فایل مورد نظر را به صورت همزمان از چندین منبع دانلود کند. استورج با کمک این سیستم انتقال فایل غیرمتمرکز، می‌تواند در مقایسه با سایر ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی، دانلود به مراتب سریعتری ارائه دهد.

استورج با خورد کردن فایل های بزرگ با استفاده از الگوریتم شاردینگ به فایل های کوچکتر، عملا اجازه دسترسی به فایل ها را از بین میبرد و بدین ترتیب امنیت تضمین میشود. علاوه بر این، برخلاف بیت تورنت که فایل ها را بدون هیچگونه امنیتی در دسترس کاربران قرار میدهد، در استورج قضیه کمی متفاوت است و با استفاده از الگوریتم رمزنگاری، تمام قطعات کوچک فایل ها رمزنگاری میشود تا امکان دسترسی به آنها کاملا از بین برود.

تیم توسعه دهنده‌ی استورج و رقبا

استورج کار خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۷ در یک عرضه اولیه ICO در دسترس عموم قرار گرفت. تیم استورج لبز از افرادی نظیر شاون ویلکنسن (رئیس و بنیانگذار)، بن گلوب (رئیس اجرایی) جان کوین (مشترک بنیانگذار) و فیلیپ هاچینز (CTO و معمار اصلی) تشکیل شده‌است.

علاوه بر ارائه‌دهندگان فضای ذخیره سازی ابری مانند دراپ باکس (Dropbox)، گوگل درایو (Google Drive) و وان درایو (OneDrive)، از رقبای اصلی استورج می‌توان به سیا کوین(Siacoin) و فایل کوین (Filecoin) که هر دو پلتفرم ذخیره سازی ابری غیرمتمرکز هستند، اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجیتال استورج

تقریبا تمامی کیف پول های مطرح از استورج پشتیبانی میکنند. میتوان لیستی از این کیف پول ها را به شرح زیر اشاره کرد:

  • کیف پول تراست
  • کیف پول کوینومی
  • کیف پول اتمیک
  • کیف پول متامسک
  • کیف پول سخت افزاری لجر

قیمت ارز دیجیتال استورج

تمام توکن هایی که در زنجیره استورج وجود دارند ۴۲۴,۹۹۹,۹۹۸ است که از این تعداد ۲۸۷,۱۴۹,۰۲۵.۰۱ STORJ استخراج شده است. حجم معاملات روزانه استورج حدود ۶۰۵ میلیون دلار است و در زمان نگارش این مقاله در رتبه ۱۲۲ ارزهای دیجیتال قرار دارد. استورج در یکسال گذشته از ۰.۰۹ دلار تا ۳.۹۱ دلار نوسان قیمت داشته است. میتوانید اطلاعات کامل این ارز دیجیتال را در سایت کوین مارکت کپ مشاهده کنید.

نحوه خرید ارز دیجیتال استورج

میتوانید برای خرید استورج از صرافی ایرانی ارزجو اقدام کنید. همچنین بهترین صرافی های خارجی نیز این ارز دیجیتال را لیست کرده اند و میتوانید به راحتی در آنها ثبت نام کرده و اقدام به خرید استورج کنید:

اشتراک‌گذاری